Konsert Händels Messias

Söndag 23 april kl 18:00 i Uppenbarelsekyrkan

Medverkande:
Eleonora Poignant, sopran,
Mathilda Sidén Silfver, alt,
Patrik Kesselmark, tenor,
Arvid Eriksson, bas,
Hägerstens Kammarkör,
Ann Wallströms Barockorkester,
Oskar Timm, dirigent

Georg Friedrich Händel (1685–1759), född i tyska Halle men engelsk medborgare från 1727 komponerade oratoriet Messias (Messiah på engelska) 1741. Han hade huvudsakligen gjort sig känd i England som kompositör av italienska operor (och som driftig och hetlevrad teaterdirektör), men allteftersom publiksmaken förändrades hade Händel gradvis övergått till att skriva oratorier med engelsk text. Messias var det sjätte i den genren efter Esther, Deborah, Athalia, Saul och Israel in Egypt, och efter Messias återgick han aldrig till operakomponerandet. Messias skrevs för en ganska blygsam besättning, vid uruppförandet i Dublin den 13 april 1742 hade Händel en kör på 32 personer (män och gossopraner) och de manliga soloavsnitten sjöngs av korister. Orkestern bestod av stråkar, två trumpeter och pukor samt sannolikt cembalo och Händels egen orgel som han lät transportera till Irland. Verket växte snabbt i popularitet och spelades även utomlands – Mozart hörde det i Mannheim 1777 och blev så förtjust att han gjorde ett eget arrangemang med tysk text. Under århundrandena som följde svällde besättningarna successivt, för att senare krympa igen till dagens mera kammarmusikaliska musicerande.

Texten skrevs av Charles Jennens, som Händel samarbetade med flera gånger, och består av texter ur Bibeln som Jennens sammanställde till en berättelse i tre delar, i sin tur indelade i tydliga scener med skiftande fokus.

Den första delen kretsar kring den kommande Messias, med profetiska texter från Jesaja, Haggaj, Malaki och Sakarja. (Denna konsert framförs inte satserna 13 till 17 där bland annat julevangeliets kända berättelse om hur ängeln bär bud om Kristi födelse till herdarna finns). Del ett avslutas med en text ur Matteusevangeliet (Matt 11:30)

I den andra delen berättas passionshistorien ur olika perspektiv. Jennens har även här hämtat texterna både från de gammaltestamentliga profeterna och från evangelierna.
Vi framför inte satserna 31–39, som handlar om hur evangeliet och glädjebudskapet sprids – texter som snarare hör hemma i juletid än i påsktid.
Del två avslutas med den majestätiska Hallelujahkören – möjligen det mesta kända stycket av Händel, som framförs som solitär i alla möjliga sammanhang.

Del tre framförs i sin helhet och handlar om domens dag, hoppet om nåd och förlåtelse, återuppståndelse och den slutliga segern över döden genom Kristus
Här har Jennens hämtat textmaterialet från Nya testamentet – första Korinthierbrevet, Romarbrevet och Uppenbarelseboken.

Entré 150 kr. Konsertlängd ca 2 timmar. Biljetter kan köpas på denna länk eller i entrén en timme före konserten.

(bild och text från billetto.se)

Det här inlägget postades i Aktuellt. Bokmärk permalänken.